Okosotthont vásárolnál?
Mire figyelj egy "okos otthon" vásárlásnál.
Felmerült a kérdés, miért nem terjedtek el jobban az "okos" otthonok? Mivel már évekkel ezelőtt az előrejelzések és jóslatok arra utaltak, hogy 5 éven belül robbanás szerűen megnő az igény erre. Tanulmányok, felmérések készültek a várható keresletre. Cikkek jelentek meg, mire lehet számítani az elkövetkező években. Úgy 2012 körül kezdték egyre jobban felkapni az okos otthon megoldásokat és lehetőségeket, a jövőbeni kilátásokat. Olyan szalag címmel >> Minden kütyübe beköltözik az internet, vagy Metálzenével sokkolja a betörőt a magyar okosotthon <<, itt még inkább az okos háztartási eszközök integrálásáról álmodoztak. Valahogy a valódi megoldásokról keveset beszélve és valahogy a háttérben megbújva. Pár évvel később már felmérések kerültek előtérbe, melyet komoly gyártó cégek végeztek, ilyen volt 2015-ben a >> Az Ericsson (NASDAQ:ERIC) megjelentette az Ericsson ConsumerLab legfrisebb, „Hálózatba kapcsolt otthonok” című tanulmányát. <<. Ezen tanulmányok, már a ténylegesen elérhető megvalósításokat tartalmazó igényeket mérték fel. Viszont ez nem tükrözte a magyar valóságot. De nálunk is volt cég, aki megtette és ennek eredménye jött ki 2016-ban >> A magyar lakosság lakás-, illetve házfelújítással kapcsolatos szokásait vizsgálta a Legrand Zrt. szakmai tapasztalatára építve a KutatóCentrum. A reprezentatív felmérés vizsgálta azt, hogy az energiatakarékos, innovatív, intelligens-otthon megoldások milyen szerepet játszanak a korszerűsítésben. <<. A felmérés leginkább a leendő ügyfelek potenciálját hivatott felmérni, de volt még egy fontos dolog. A miért! A felmérésből az látszik, hogy a potenciális, lehetséges felhasználók a rezsi csökkentést látják fő célnak. A Cordia viszont 2016-ban készíttetett egy felmérést >> A tehetős magyarok okosotthont vennének <<, hogy hányan vásárolnának 5 éven belül új építésű lakást. De a felmérésben szerepelt, hogy ezen lakásvásárlók vennének e okosotthont. A Cordia ez után bejelentette, hogy mobiltelefonról vezérelhető „Okos Otthonokkal” bővül a Cordia lakásportfóliója.
Az Origo is készített egy felmérést,
Megkérdezte az olvasóit arról, hogy vennének-e okosotthont. 1483 fő válaszadását követően a
következő eredmény született:
·
37 százalék azt mondta: Igen, mert fontos a biztonság,
·
23 százalék azt mondta: Igen, mert fontos, hogy mennyi
a rezsi,
·
23 százalék szerint burzsuj pazarlás és felesleges,
míg
·
17 százalék soha nem venne. "Ki akarja, hogy az
NSA még ezt is megtudja?!"
Igazán itt térnék vissza a kérdésre, Te vennél okos-otthont? Előnyben részesítenél e egy ilyen lakást, házat vásárláskor, ha lenne benne épületautomatika?
A kérdés, azért is merült fel, mert a felmérés szerint sokan csak befektetési okból venne ilyen lakást. Ez viszont egy kicsit elgondolkodtató számomra. Egy befektetésre szánt "okosítás" valószínűleg csak látvány elemeket tartalmaz, hogy a leendő vásárlókat el lehessen kápráztatni vele. Sajnos az az érzésem, hogy az ilyen "okos" lakás fele annyit tud, mit tudna és fele annyira "okos", mint lehetne. Ezért feltételezem, hogy a leendő lakónak (ha valóban egy jól működő és a család életviteléhez igazított rendszert szeretne) a meglévő rendszert át kell vizsgáltatnia és a saját életviteléhez kell igazíttatnia.
További elmélkedésem az Origó által készített felmérés eredménye. Európában a felmérések szerint a rezsicsökkentés a fő cél. Ebben a felmérésben pedig már a biztonság lett az elsődleges. Igazán, nálunk sem meglepő ez a változás a szemléletben. De miért is? A nagy elektronikai gyártók sem akarnak lemaradni ezen piaci részesedésből. Azt gondolom, hogy nagy befektetéseket, fejlesztéseket sem akarnak beleölni. Ezért a már meglévő, hozzáférhető eszközökhöz nyúltak. Ezek, pedig a kamerák, lámpák, mozgásérzékelők, és dugaljak. Ezen eszközökhöz készítettek egy telefon appot és kész az "okosotthon" megoldás! Reklámjaikban a biztonságot helyezik előre, hogy megvéd bennünket, mert a telefon értesít bennünket, ha betörnek. Az emberek mindig is érzékenyek voltak a biztonságra, de ezen eszközök egy hamis biztonságot adnak. Ezek az eszközök nem akadályozzák meg a történéseket és bármennyire is hisszük, de elriasztani sem fogják.
Sajnos a felmérés eredménye bennem azt erősíti csak meg, hogy nagyon hiszékenyek vagyunk. Még mindig nagyban befolyásolnak a reklámok. És sajnos ezt esetlegesen mások ki is használják.
Ezért, ha valaki mégis okosotthont szeretne venni, az minden képen tájékozódjon, mit tud a rendszer. Érdeklődjön utána, mire képes, lehet e fejleszteni a rendszert? Van e elérhetőség a telepítő céghez? Az "okosítás" mire terjedt ki? Stb ....
képek - forrás: lakberinfo
A kérdés, azért is merült fel, mert a felmérés szerint sokan csak befektetési okból venne ilyen lakást. Ez viszont egy kicsit elgondolkodtató számomra. Egy befektetésre szánt "okosítás" valószínűleg csak látvány elemeket tartalmaz, hogy a leendő vásárlókat el lehessen kápráztatni vele. Sajnos az az érzésem, hogy az ilyen "okos" lakás fele annyit tud, mit tudna és fele annyira "okos", mint lehetne. Ezért feltételezem, hogy a leendő lakónak (ha valóban egy jól működő és a család életviteléhez igazított rendszert szeretne) a meglévő rendszert át kell vizsgáltatnia és a saját életviteléhez kell igazíttatnia.
További elmélkedésem az Origó által készített felmérés eredménye. Európában a felmérések szerint a rezsicsökkentés a fő cél. Ebben a felmérésben pedig már a biztonság lett az elsődleges. Igazán, nálunk sem meglepő ez a változás a szemléletben. De miért is? A nagy elektronikai gyártók sem akarnak lemaradni ezen piaci részesedésből. Azt gondolom, hogy nagy befektetéseket, fejlesztéseket sem akarnak beleölni. Ezért a már meglévő, hozzáférhető eszközökhöz nyúltak. Ezek, pedig a kamerák, lámpák, mozgásérzékelők, és dugaljak. Ezen eszközökhöz készítettek egy telefon appot és kész az "okosotthon" megoldás! Reklámjaikban a biztonságot helyezik előre, hogy megvéd bennünket, mert a telefon értesít bennünket, ha betörnek. Az emberek mindig is érzékenyek voltak a biztonságra, de ezen eszközök egy hamis biztonságot adnak. Ezek az eszközök nem akadályozzák meg a történéseket és bármennyire is hisszük, de elriasztani sem fogják.
Sajnos a felmérés eredménye bennem azt erősíti csak meg, hogy nagyon hiszékenyek vagyunk. Még mindig nagyban befolyásolnak a reklámok. És sajnos ezt esetlegesen mások ki is használják.
Ezért, ha valaki mégis okosotthont szeretne venni, az minden képen tájékozódjon, mit tud a rendszer. Érdeklődjön utána, mire képes, lehet e fejleszteni a rendszert? Van e elérhetőség a telepítő céghez? Az "okosítás" mire terjedt ki? Stb ....
képek - forrás: lakberinfo
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése